• Numer 20

    Kraków 2023, Rocznik XI

    Objętość: 216 stron, format B5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Mieczysław Tomaszewski, „Tylko błądzenie…” Pendereckiego droga twórcza

    Mieczysław Tomaszewski, “No Way Except by Struggling Down…” Penderecki’s Creative Path

    Michał S. Sołtysik, Topika apokaliptyczna w twórczości Krzysztofa Pendereckiego

    Dominika Micał, Podwójne słuchanie madrygału. Igora Strawińskiego i Salvatore Sciarrina aranżacje utworów Gesualda

    ŚWIADECTWA • ROZMOWY

    “To Awaken the Work Within Oneself”: Interview With Maciej Tworek on his Work With Krzysztof Penderecki by Iwona Sowińska-Fruhtrunk

    Materiał, ekspresja, wartość. Z kompozytorem Józefem Rychlikiem o muzyce i nie tylko rozmawia Agnieszka Draus

    Material, Expression, Value. Composer Józef Rychlik About Music and More. Interviewed by Agnieszka Draus

    Zaangażowanie w sztuce nowych mediów. Z Ryszardem Waldemarem Kluszczyńskim rozmawia Olga Demeter

    DOKUMENTACJE

    Autorzy o swoich pracach

    Katarzyna Bartos, Natura w twórczości Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil

    Agata Stojewska, Rezonans postawy i muzyki Karola Szymanowskiego w twórczości kompozytorów polskich – do „Pokolenia Stalowej Woli” włącznie

    Recenzja

    Małgorzata Grajter, Review: Joan Grimalt, Mapping Musical Signification, Cham: Springer 2020, ISBN 978-3-030-52495-1

    Kroniki

    Z życia Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (opr. Zuzanna Bolon, Waldemar Cieślok)

    Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce

    Katowice (opr. Marcin Trzęsiok)

    Wrocław (opr. Anna Granat-Janki)

    Łódź (opr. Małgorzata Grajter)

    Gdańsk (opr. Elżbieta Frołowicz)

    Bydgoszcz (opr. Anna Nowak)

  • cover18/19KUP

    Numer 18/19

    Kraków 2021, Rocznik X

    Objętość: 204 strony, format B5, ISSN 2299-8454

    STUDIES • INTERPRETATIONS

    Małgorzata Janicka-Słysz, Structure and Expression. Logos and Ethos. On Polish and Lithuanian Music Before and After 1989. A Few Reflections

    Iwona Sowińska-Fruhtrunk, Can Music Become Traumatized? Polish-Lithuanian Oppositional Networking and Search for Freedom During the Political Transformations of the 1980s

    Teresa Malecka, The Phenomenon of Sacrum in Polish Music During the Cold War Era as a Means of Expressing the Aspiration for Independence. The inspiration of John Paul II

    Paulina Nalivaikaitė, Popular Music in Lithuania in the 1990s: a Reflection of Wider Problems and Systemic Shifts

    Vita Gruodytė, The 1990s and Fluxus in Lithuania

    Andrzej Mądro, “Liquid Modernity” in Riverside’s Anno Domini High Definition

    Jūratė Katinaitė, Peculiarities and Limitations of Opera Criticism During the Soviet Era: the Story of One Review and the Outpouring of Responses it Provoked in 1978

    DOKUMENTATIONS

    Chronicles

    From the Life of the Krzysztof Penderecki Academy of Music in Kraków (prep. by Waldemar Cieślok)

    Correspondence from Polish Academies of Music

    Bydgoszcz (prep. by Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)

    Gdańsk (prep. Elżbieta Frołowicz)

    Katowice (prep. by Marcin Trzęsiok)

    Łódź (prep. by Małgorzata Grajter)

    Poznań (prep. by Mikołaj Rykowski)

    Wrocław (prep. by Anna Granat-Janki)

    In the Previous Issues

  • cover17KUP

    Numer 17

    Kraków 2020, Rocznik IX

    Objętość: 161 stron, format B5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Mieczysław Tomaszewski, Sonorist Expressiveness and Allegorical Symbolism: Polish Symphony 1944-1994

    Constantin Floros, Humane Music and semantic analysis

    Sławomira Żerańska-Kominek, „Muzyka” ptaków w muzyce. Imitacje, stylizacje, transpozycje

    Małgorzata Grajter, From Authenticity to Stylization: Processing Modality in the Late Works of Ludwig van Beethoven

    ***

    Edward Boniecki, Na czym stoi Adam Mickiewicz na Rynku Głównym w Krakowie. Listy Tadeusza Stryjeńskiego do Władysława Ekielskiego

    ŚWIADECTWA

    Muzyka jest rozmową. Henryk Mikołaj Górecki w rozmowie z Anną Wieczorek i Krzysztofem Cyranem

    DOKUMENTACJE

    Sprawozdania

    Andrzej Mądro, Muzyka inspiracją przemian i przejawem wolności – Baltic Musicological Conference 2020, „Music And Change Before And After 1990”, 10-12 września, Wilno (Litwa)

    Karolina Dąbek, Przestrzeń dla muzyki w Internecie. Wirtualny Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej „Miejsca wspólne”, 1 lipca-30 września 2020 (miejscawspolnefestiwal.pl)

    Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki obronione w roku akademickim 2019/2020

    Bydgoszcz (oprac. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)

    Gdańsk (oprac. Kamil Cieślik)

    Katowice (oprac. Marcin Trzęsiok)

    Kraków (oprac. Waldemar Cieślok)

    Łódź (oprac. Małgorzata Grajter)

    Poznań (oprac. Mikołaj Rykowski)

    Warszawa (oprac. Katarzyna Szymańska-Stułka)

    Wrocław (oprac. Anna Granat-Janki)

    W poprzednich numerach

  • cover16KUP

    Numer 16

    Kraków 2020, Rocznik IX

    Objętość: 171 stron, format B5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Mieczysław Tomaszewski, Listening to Penderecki

    Siglind Bruhn, Penderecki’s Sixth Symphony, “Chinesische Lieder”: Heir to Lied von der Erde and Lieder der Vergänglichkeit

    Helmut Loos, The Tonal Language of Sacred Music by Krzysztof Penderecki

    ŚWIADECTWA

    Ann K. Gebuhr and Robert S. Hatten, The Inspiration of Krzysztof Penderecki: A Personal Retrospective from the United States

    Muzyka jako mowa, która znaczy… Rozmowa Natalii Podolskiej z Krzysztofem Pendereckim

    Music as speech with meaning… Natalia Podolska in Conversation with Krzysztof Penderecki

    Być bliżej muzyki. Z Krzysztofem Pendereckim rozmawiają Małgorzata Gugała, Łukasz Laxy i Ilona Solnica

    Being closer to music. Małgorzata Gugała, Łukasz Laxy i Ilona Solnica Talk to Krzysztof Penderecki

    DOKUMENTACJE

    Sprawozdania

    Natalia Szwab, Przestrzeń w muzyce – muzyka w przestrzeni. Wybrane koncepcje teoretyczne. The 13th Biennial International Conference on Music Theory and Analysis „Music And Spatiality”, University of Arts in Belgrade, 4-6 października 2019, Belgrad (Serbia)

    Paulina Zgliniecka-Hojda, Opera z różnych perspektyw. International Academic Conference „Opera in Musical Theater: History and Present Time”, Rosyjska Akademia Muzyki imGnessinych, Państwowy Instytut Nauk o Sztuce, 11-15 listopada 2019, Moskwa (Rosja)

    Kroniki

    Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (oprac. Waldemar Cieślok)

    Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce

    Bydgoszcz (oprac. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)

    Gdańsk (oprac. Beata Kotłowska)

    Katowice (oprac. Marcin Trzęsiok)

    Łódź (oprac. Małgorzata Grajter)

    Poznań (oprac. Mikołaj Rykowski)

    Wrocław (oprac. Anna Granat-Janki, Krystian Kiełb)

    W poprzednich numerach

  • cover15KUP

    Numer 15

    Kraków 2019, Rocznik VIII

    Objętość: 122 strony, format B5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Mieczysław Tomaszewski, About the Artistic Path, Its Thresholds and Stages, Transformations and Fixations – Once Again

    Levon Akopian, Remplissage jako problem teoretyczno-muzyczny

    Takemi Sosa, The Musical Narrativity in Contemporary Music as an Analytical Strategy

    Agnieszka Draus, „W reakcji na obraz…”. Wokół muzyki filmowej Józefa Rychlika

    Krzysztof Bilica, In questa tomba oscura

    DOKUMENTACJE

    Sprawozdania

    Karolina Dąbek, Aktualność analizy. Theory and Analysis Graduate Students’ Conference, 13-14 kwietnia 2019, Edynburg (Szkocja)

    Dominika Micał, Interdyscyplinarne poszukiwania znaczeń. The 11th Conference of the Nordic Association for Semiotic Studies „Anticipation and Change”, 13-15 czerwca 2019, Uniwersytet w Stavanger (Norwegia)

    Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki obronione w roku akademickim 2018/2019

    Bydgoszcz (oprac. Anna Nowak)

    Gdańsk (oprac. Beata Kotłowska)

    Katowice (oprac. Marcin Trzęsiok)

    Kraków (oprac. Karolina Dąbek)

    Łódź (oprac. Małgorzata Grajter)

    Poznań (oprac. Mikołaj Rykowski)

    Warszawa (oprac. Katarzyna Szymańska-Stułka)

    Wrocław (oprac. Anna Granat-Janki)

    W poprzednich numerach 

  • cover14KUP

    Numer 14

    Kraków 2019, Rocznik VIII

    Objętość: 162 strony, format B5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Mieczysław Tomaszewski, Ekspresja utworu muzycznego jako przedmiot badań. Rekonesans w sferę twórczości lirycznej „Wieku Uniesień”
    Expression of a Work of Music as Object of Scholarship. A reconnaissance into the sphere of lyrical writing of the „Age of Raptures”
    Eero Tarasti, Mieczysław Tomaszewski – a European and a Pole
    Ruta Stanevičiute, Hommage a Mieczysław Tomaszewski: Some Remarks on his Lithuanian Reception
    Helmut Loos, Strauß – Korngold – Tutein. Drei Fassungen der Operette „Cagliostro in Wien“
    Leszek Polony, O monologu i dialogu w duecie fortepianowym
    Krzysztof Cyran, Wielka synteza – od dogmatu do dramatu. O Credo Krzysztofa Pendereckiego

    DOKUMENTACJE

    Sprawozdania
    Kinga Kiwała, International Conference „Music and Musicology in the Age of Post-Truth”, University College Dublin, 7-8 września 2018, Dublin (Irlandia)
    Iwona Sowińska-Fruhtrunk, Między grą a rzeczywistością. International Conference „Play, Masks and Make-believe: Exploring Boundaries of Fictional Contexts”, 22 września 2018, Birkbeck College, University of London (Wielka Brytania)
    Kroniki
    Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (oprac. Karolina Dąbek)
    Bydgoszcz (oprac. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
    Gdańsk (oprac. Beata Kotłowska)
    Katowice (oprac. Marcin Trzęsiok)
    Łódź (oprac. Małgorzata Grajter)
    Poznań (oprac. Hanna Kostrzewska)
    Warszawa (oprac. Katarzyna Szymańska-Stułka)
    Wrocław (oprac. Anna Granat-Janki, Krystian Kiełb)

    W poprzednich numerach

  • cover14KUP

    Numer 13

    Kraków 2018, Rocznik VII

    Objętość: 146 stron, format B5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Robert S. Hatten, Troping of Meaning in Penderecki’s „Credo”

    Siglind Bruhn, Sorrow and Serenity in Visions of Impermanence: Penderecki’s „Eighth Symphony”

    Anna Nowak, Duety fortepianowe Romana Maciejewskiego. Konteksty – gatunki – znaczenia

    Marcin Trzęsiok, Glossa do „Z księgi nocy I” (1990) Marka Stachowskiego

    Natalia Szwab, Granice artystycznej wolności. Pawła Szymańskiego powroty do tradycji

    DOKUMENTACJE

    O swoich pracach doktorskich

    Anna Wieczorek, Te Deum w muzyce polskiej przełomu XX i XXI wieku. Gatunek, funkcja, przesłanie

    Iwona Sowińska-Fruhtrunk, Oblicza mimesis i reprezentacji w twórczości i autorefleksji Arnolda Schönberga. „Verklärte Nacht” op. 4, „Kammersymphonie” op. 9, „Erwartung” op. 17, „Variationen für Orchester” op. 31, „A Survivor from Warsaw” op. 46

    Sprawozdania

    Andrzej Mądro, 19 th Biennial Conference of the International Association for the Study of Popular Music: Popular Music Studies Today, 26-30 czerwca 2017, Kassel (Niemcy) 

    Paulina Zgliniecka, 19 th International Scientific and Practical Conference Young Musicologists w ramach międzynarodowego projektu Modern Musical Culture: from the Scientific Understanding before Performing to Interpretation and Improvisation, 9-11 stycznia 2019, Kijów (Ukraina)  

    Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki
    obronione w roku akademickim 2017/2018

  • cover12KUP

    Numer 12

    Kraków 2018, Rocznik VII

    Objętość: 250 stron, format B5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Alicja Jarzębska, Wokół pojęcia tonalności w dziejach myśli o muzyce

    Marcin Strzelecki, Tonalność a wartość muzyki w kontekście idei autonomii sztuki i modernizmu

    Ilona Iwańska, Jasność i ciemność, czyli tonacje krzyżykowe i bemolowe

    Piotr Podlipniak, Psychiczne i ewolucyjne podstawy tonalności muzycznej

    Wojciech Ziemowit Zych, Koło czy spirala? Uwagi do dyskusji o relacji teorii muzyki i praktyki kompozytorskiej wobec dawnego i aktualnego stanu języka muzyki w zakresie organizacji wysokości dźwięków

    Bettina Skrzypczak, „Dynamiczne systemy” i dążenie do „stanu stabilności”. W kręgu kompozytorskich myśli

    DOKUMENTACJE

    Irena Poniatowska, 20-lecie Międzynarodowych Sympozjów Beethovenowskich organizowanych przez krakowską Akademię Muzyczną w latach 1997-2003 w Krakowie, a w latach 2004-2017 w Warszawie

    Sprawozdania

    Dominika Micał, BFE/RMA Research Students’ Conference „Music Inside and Out”, 4-6 stycznia 2018, Huddersfield (Wielka Brytania)

    Ilona Iwańska, 14th Congress on Musical Signification „Music as Cultural Heritage and Novelty”, 11-15 maja 2018, The Gheorge Dima Academy of Music, Kluż-Napoka (Rumunia)

    Kroniki

    Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Paweł Jaskółka)

    Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce (koordynacja – Paweł Jaskółka)

    Bydgoszcz (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Anna Nowak)

    Gdańsk (Beata Kotłowska)

    Katowice (Marcin Trzęsiok)

    Łódź (Marta Szoka)

    Poznań (Hanna Kostrzewska)

    Warszawa (Katarzyna Szymańska-Stułka)

    Wrocław (Anna Granat-Janki, Krystian Kiełb)

    W poprzednich numerach

  • cover11KUP

    Numer 11

    Kraków 2017, Rocznik VI

    Objętość: 188 stron, format B5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Levon Akopian (Hakobian), Eufonia i parafonia jako kategorie teoretyczno-muzyczne
    Rūta Stanevičiūtė, Twórczość Juliusa Juzeliūnasa z perspektywy teorii postkolonialnej
    Bartłomiej Barwinek, Emblemat jako środek nowej retoryki muzycznej w oratorium „Das Unaufhörliche” (1931) Paula Hindemitha
    Krzysztof Wyglądacz, Komponowanie ciszy. Funkcje pauzy w muzyce baroku i klasycyzmu

    DOKUMENTACJE

    Agnieszka Draus, „Sztuka musi być szczera”, czyli o Kaiji Saariaho
    „Gdy komponuję, nie myślę o sobie, liczy się tylko muzyka”. Z Kaiją Saariaho rozmawia Agnieszka Draus

    Moc zasugerowanej nadziei. Paweł Mykietyn o Pasji wg św. Marka w rozmowie z Krzysztofem Cyranem

    Świadectwa

    Krzysztof Droba, Na koniec…

    Sprawozdania

    Agnieszka Draus, 20th Congress of the International Musicological Society „Musicology: Theory and Practice, East and West”, Tokio, 19-23 marca 2017 roku
    Marcin Strzelecki, Music Analysis Conference „EuroMAC9”, Strasburg, 28 czerwca-1 lipca 2017
    Anna Gluc, The 12th International Conference on Music Theory and Analysis „Musica Movet: Affectus, Ludus, Corpus”, Belgrad, 13-15 października 2017
    Karolina Dąbek, Anna Gluc, Przewodnik po studenckich konferencjach naukowych

    Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki obronione w roku akademickim 2015/2016

  • cover10KUP

    Numer 10

    Kraków 2017, Rocznik VI

    Objętość: 205 stron, format B5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Mieczysław Tomaszewski, Ślady i echa idiomu kresowego w muzyce polskiej „wieku uniesień”
    Leszek Polony, Nowe spojrzenia na muzykę Karłowicza
    Magdalena Skrejko, Sztuka fotografii Mieczysława Karłowicza
    Wojciech Stępień, Grieg a Karłowicz
    Rafał Delekta, Marek Pluta, Od syntezatora dźwięku do symulatora wykonawcy i słuchacza robota
    Katarzyna Bartos, Światło w świetle. O „Lumière” Agaty Zubel

    DOKUMENTACJE

    Autorzy o swoich pracach

    Ilona Iwańska, Ekspresywno-semantyczny aspekt tonalności. W kręgu liryki wokalnej modernizmu
    Katarzyna Szcześniak, O muzyce Romana Statkowskiego

    Sprawozdanie

    Iwona Sowińska-Fruhtrunk, 13th International Congress on Musical Signification „Sound and Subject through Ages: Musical Meanings in Narratives, Topics and Technologies”, Canterbury – Londyn, 4-7 kwietnia 2016

    Kroniki

    Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Paweł Jaskółka)

    Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce (koordynacja – Paweł Jaskółka)

    Bydgoszcz (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Anna Nowak)
    Gdańsk (Beata Kotłowska)
    Katowice (Marcin Trzęsiok)
    Łódź (Marta Szoka)
    Poznań (Hanna Kostrzewska)
    Warszawa (Katarzyna Szymańska-Stułka)
    Wrocław (Anna Granat-Janki)

    Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki obronione w roku akademickim 2015/2016

  • cover8/9KUP

    Numer 8/9

    Kraków 2016, Rocznik V

    Objętość: 570 stron, format B5, ISSN 2299-8454

    WYDANIE SPECJALNE
    MIECZYSŁAWA TOMASZEWSKIEGO TEKSTY RÓŻNE

    POCZĄTKI

    Dzień w „Raju Leśnych Ludzi”

    Najpiękniejsze łowy

    Z KOMENTARZY DO UTWORÓW

    W serii „Pieśni, które lubimy”: Moniuszko. „Piosnka żołnierza”; Musorgski. „Hopak”; Alabiew. „Słowik”; Czajkowski. „Na balu”

    Szymanowski. „Z pieśni polskich”

    Do pieśni i piosenek Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego w zbiorze „Spóźniony słowik i nikczemny szpak”

    ZE SPOTKAŃ BARANOWSKICH

    Na otwarcie: dlaczego muzyka w muzyce

    Don Juan według Mozarta

    Z PRZEWODNIKA KONCERTOWEGO

    Ludwig van Beethoven. „Sonata fortepianowa d-moll” op. 31 nr 2
    Ludwig van Beethoven. „Sonata fortepianowa A-dur op. 101
    Beethoven i „wieczna kobiecość”
    Beethoven: wojna i pokój

    Franz Schubert. „Sonata fortepianowa B-dur” D 960

    Chopin. Kartki z przewodnika koncertowego. Koncerty Zimermana

    O CHOPINIE

    „Fantazja f-moll” op. 49: struktura dwoista i drugie dno

    W świecie nokturnów Chopina. Świadkowie i zwierciadła nocy?

    „Etiuda a-moll” op. 25 nr 11. Żywioł rozpętany i ujarzmiony

    Ogadywanie po marszu…

    O PENDERECKIM

    Słuchając Pendereckiego

    Penderecki: Odwaga bycia sobą

    Penderecki: „Trzeba mieć odwagę bycia sobą”

    „Tylko błądzenie…” Pendereckiego droga twórcza

    O GÓRECKIM

    Górecki. Zadziwienia i fascynacje

    Słuchając muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego

    [Wszystko ma swój początek…]

    WORT-TON

    Wprowadzenie do teorii utworu słowno-muzycznego. Próba rozpoznania

    Próba syndromu pieśni lirycznej gatunku Lied

    Sytuacja liryczna i kategorie ekspresywne w pieśni czasów romantyzmu

    „Miłość poety” Schumanna do słów Heinego: zapis samotności

    Pieśni Brahmsa w perspektywie filozoficznej

    „Ponad szczytami cisza”. Liryk Goethego i jego muzyczne interpretacje

    INTERPRETACJA INTEGRALNA

    Muzykologia wobec współczesności

    Nad analizą i interpretacją dzieła muzycznego. Myśli i doświadczenia

    SYNTEZY

    Sytuacja graniczna, a więc: nic jeszcze nie zostało bezpowrotnie stracone

    Dialog, czyli spotkanie twarzą w twarz

    Wokół piękna i prawdy, fantazji i ekspresji

    Utwór muzyczny jako refleks, odblask, relikt i echo rzeczywistości poza-dziełowej. Rekonesans

    TEXTS IN ENGLISH

    The Nocturne in D flat Major, Op. 22 No. 2. From Origins to Resonance

    Chopin’s Music Read Anew

    Beauty and Truth, Imagination and Expression

    The Work of Music as an Impression, Reflection, Relic and Echo of Its External Reality. A Recoinassance

  • Numer 7

    Kraków 2015, Rocznik IV

    Objętość: 152 strony, format B5, ISBN 978-83-62743-44-5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Levon Akopian (Hakobian), Koncepcje teoretyczno-muzyczne jako czynnik przeszkadzający w rozumieniu muzyki

    Krzysztof Cyran, „Kanon i postmodernizm” w twórczości religijnej kompozytorów polskich przełomu XX i XXI wieku

    Robert S. Hatten, Ann K. Gebuhr, „Powiało na mnie morze snów”… Pieśni zadumy i nostalgii

    Z WARSZTATU KOMPOZYTORSKIEGO

    Zofia Dowgiałło, Autorskie techniki harfowe i ich praktyczne zastosowanie

    Marta Śniady, Inspiracje Anaksymenesem w moim utworze „aer”

    DOKUMENTACJE

    Autorzy o swoich pracach

    Magdalena Mądro, W poszukiwaniu idiomu kompozytorskiego Krystyny Moszumańskiej-Nazar

    Sprawozdania

    Krzysztof Cyran, Międzynarodowa Konferencja „Musical Modernity, The Beautiful and the Sublime”, University of Aberdeen

    Małgorzata Pawłowska, Zorganizowany czas – oswojona bestia. 15 Kongres Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH) „Gegliederte Zeit” [„Organized Time”], Universität der Künste Berlin oraz Hochschule für Musik „Hanns Eisler”

    Marcin Strzelecki, Music Analysis Conference „KeeleMAC”, Keele University

    Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki obronione w roku akademickim 2014/2015

  • Numer 6

    Kraków 2015, Rocznik IV

    Objętość: 195 stron, format B5, ISBN 978-83-62743-44-5, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Constantin Floros, Przesłania muzyki upublicznione i prywatne

    Levon Akopian (Hakobian), Droga do Pleromy: język harmoniczny późnego Skriabina

    Miłosz Bazelak, „X Symfonia” Gustava Mahlera w rekonstrukcji Yoela Gamzou

    Andrzej Mądro, To jeszcze muzyka? O sztuce nowych mediów i twórczości elektroakustycznej

    DOKUMENTACJE

    Stalowa Wola. 40 lat temu…

    Cindy Bylander, Charles Ives i festiwal w Stalowej Woli. Inspiracje i spuścizna

    Dar od losu. Krzysztof Droba w rozmowie z Kingą Kiwałą

    Ad origine. Eugeniusz Knapik w rozmowie z Kingą Kiwałą

    Mieczysław Tomaszewski, Wspominając

    Sprawozdanie

    Agata Stojewska, Międzynarodowa konferencja Intertextuality in Music Since 1900 (Lizbona, 6–7 marca 2015)

    Kroniki

    Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Paweł Jaskółka)

    Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce (koordynacja – Paweł Jaskółka)

    Bydgoszcz (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
    Gdańsk (Beata Kotłowska)
    Katowice (Marcin Trzęsiok)
    Łódź (Marta Szoka)
    Poznań (Janina Tatarska)
    Warszawa (Katarzyna Szymańska-Stułka)
    Wrocław (Anna Granat-Janki, Grażyna Pstrokońska-Nawratil)

  • Numer 5

    Kraków 2014, Rocznik III

    Objętość: 146 stron, format B5, ISBN 978-83-62743-40-7, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Studia

    Mieczysław Tomaszewski, Droga ku pełni. Dzieje muzyki wobec prawa tetraktysu.

    Rekonesans

    Siglind Bruhn, Oliviera Messiaena recepcja i adaptacja teologii i estetyki Tomasza

    Interpretacje

    Małgorzata Janicka-Słysz, Pokolenie ’33 wobec Karola Szymanowskiego

    Małgorzata Pawłowska, Oblicza sonoryzmu we wczesnej twórczości Zbigniewa Bujarskiego

    Marcin Strzelecki, Relacje harmoniczno-brzmieniowe w muzyce Witolda Lutosławskiego i utworach sonorystycznych

    Krzysztof Szwajgier, Ile trwa 4’33” Johna Cage’a?

    DOKUMENTACJE

    Autorzy o swoich pracach

    Sławomir Wieczorek, Socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948-1955

    Małgorzata Helena Grajter, Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena w kontekście teorii i estetyki muzyki XVIII wieku

    Sprawozdania

    Kinga Kiwała, International Conference Music and Figurative Arts in the Twentieth Century 14-16 listopada 2014, Complesso Monumentale di San Micheletto, Lucca (Włochy)

    Prace magisterskie i doktorskie z teorii muzyki z roku 2013 i 2014

    Bydgoszcz

    Gdańsk

    Katowice

    Kraków

    Łódź

    Poznań

    Warszawa

    Wrocław

  • Numer 4

    Kraków 2014, Rocznik II

    Objętość: 196 stron, format B5, ISBN 978-83-62743-34-6, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE • ŚWIADECTWA

    Eero Tarasti, Reprezentacja w semiotyce
    Regina Chłopicka, Krzysztofa Pendereckiego „Powiało na mnie morze snów…” Pieśni zadumy i nostalgii. W kręgu fascynacji poezją polską
    Teresa Malecka, Kwartety smyczkowe Henryka Mikołaja Góreckiego wobec tradycji gatunku
    Ewa Wójtowicz, Kwartet na… Wokół inspiracji i znaczeń programowych w kwartetach smyczkowych Zbigniewa Bujarskiego
    Magdalena Długosz, Moja droga do Gemisatos

    Z ARCHIWUM
    Krzysztof Droba, Polska muzyka radziecka
    Eva Maria Jensen, Obecność i recepcja muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Danii

    DOKUMENTACJE

    Autorzy o swoich pracach
    Natalia Szwab, Między tradycją a awangardą. Muzyka Pawła Szymańskiego
    Katarzyna Kaczmarczyk, Relacje malarstwa i muzyki w polskiej twórczości instrumentalnej drugiej połowy XX wieku

    Sprawozdania
    Małgorzata Pawłowska, 2nd International Meetings „Narratology and Arts”: Art as Text. Narratological, Semiotic and Transmedial Approaches 5-7 grudnia 2013, European Doctoral College, University of Strasbourg
    Dominika Micał, Maria Sotor, O studenckich konferencjach

    Kroniki
    Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Michał Jakub Papara, Paweł Jaskółka)
    Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce
    Bydgoszcz (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
    Gdańsk (Beata Kotłowska)
    Katowice (Marcin Trzęsiok)
    Łódź (opr. zbiorowe)
    Poznań (Janina Tatarska)
    Wrocław (Anna Granat-Janki, Grażyna Pstrokońska-Nawratil)

  • Numer 3

    Kraków 2013, Rocznik II

    Objętość: 161 stron, format B5, ISBN 978-83-62743-29-2, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE • ŚWIADECTWA

    Mieczysław Tomaszewski, W zadziwieniu i zadumie nad „pokoleniem 33”
    Leszek Polony, „Pokolenie 33” na przełomie tysiącleci. Między sonoryzmem, nowym romantyzmem i postmodernizmem
    Adam Zagajewski, Pokolenie w sztuce
    Anna Zawadzka-Gołosz, O komponowaniu percepcji. Casus Witolda Lutosławskiego

    Z ARCHIWUM
    Henryk Mikołaj Górecki doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w Krakowie, 12 maja 2008 roku
    Mieczysław Tomaszewski, Eugeniusz Knapik, Władysław Stróżewski, Recenzje
    Krzysztof Penderecki, Laudacja
    Henryk Mikołaj Górecki, Wystąpienie doktora honoris causa

    DOKUMENTACJE
    Eva Maria Jensen, Obecność i recepcja muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego w Danii

    Autorzy o swoich pracach
    Ewa Czachorowska-Zygor, Oblicza twórcze Adama Walacińskiego

    O książkach
    Dominika Micał, Portrety w pamięciach. O książce Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej
    Marek Podhajski, Inspiracje, treści i przesłanie leksykonu Polish Music. Polish Composers 1918-2010

    Sprawozdania
    Julia Gołębiowska, Międzynarodowa konferencja The String Quartet from 1750 to 1870: From the Private to the Public Sphere, 29 listopada–1 grudnia 2013, Lucca

  • Numer 2

    Kraków 2013, Rocznik II

    Objętość: 174 strony, format B5, ISBN 978-83-62743-25-4, ISSN 2299-8454

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Marta Szoka, Stulecie „Święta wiosny” Igora Strawińskiego – w perspektywie recepcji dzieła
    Constantin Floros, Refleksje nad wymiarem głębi w muzyce
    Rūta Stanevičiūtė, Muzyka wojenna Vytautasa Bacevičiusa:”Sinfonia de la Guerra” (1940)

    ŚWIADECTWA • ROZMOWY
    Roman Berger, Raport z oblężonej drogi
    Teresa Malecka, Zbigniew Bujarski. Człowiek i twórca. Rozmowa z kompozytorem
    Piotr Roemer, Sztuka skomplikowana. Rozmowa z Wojciechem Ziemowitem Zychem

    DOKUMENTACJE
    Autorzy o swoich pracach
    Małgorzata Pawłowska, Mit Romea i Julii w muzyce w perspektywie narratologicznej
    Marek Nahajowski, Stylistyka sonat fletowych Johanna Joachima Quantza w kontekście jego traktatu „Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen”
    Anna Domańska, Idiom barokowy w muzyce XX wieku w świetle koncepcji „lęku przed wpływem” Harolda Blooma
    O książkach
    Małgorzata Pawłowska, Eero Tarastiego „Semiotics of Classical Music. How Mozart, Brahms and Wagner Talk to Us” (2012)
    Sprawozdania
    Agnieszka Draus, XIIth International Congress On Musical Signification, 2-6 kwietnia 2013, Louvain-la Neuve i Bruksela
    Kronika
    Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Michał Jakub Papara, Paweł Jaskółka)
    Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce
    Bydgoszcz (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
    Gdańsk (Beata Kotłowska)
    Katowice (Marcin Trzęsiok)
    Łódż (Marta Szoka)
    Poznań (Julia Gołębiowska, Maria Majewska)
    Warszawa (Jagna Dankowska)
    Wrocław (Anna Granat-Janki, Grażyna Pstrokońska-Nawratil)

  • Numer 1

    Kraków 2012, Rocznik I

    Objętość: 193 strony, format: B5, ISBN 978-83-62743-16-2

    STUDIA • INTERPRETACJE

    Mieczysław Tomaszewski, Odczytywanie dzieła muzycznego. Od kategorii elementarnych do fundamentalnych i transcendentnych.
    Robert S. Hatten, Analiza i abdukcja.
    Leszek Polony, O Wandern, Wandern, meine Lust. Symbole wędrówki w późnych sonatach fortepianowych Schuberta.
    Krzysztof Szwajgier, Sonoryzm wobec współczesności.

    Świadectwa • Rozmowy
    Roman Berger, Awangarda dziś?
    Piotr Roemer, Sztuka niezapośredniczona. Rozmowa z Karolem Nepelskim.

    Dokumentacje
    Jubileusz Dziewięćdziesiątych Urodzin Profesora Mieczysława Tomaszewskiego
    Ewa Wójtowicz, 16 listopada 2011 roku…
    Teresa Malecka, Droga twórcza Mieczysława Tomaszewskiego
    Krzysztof Dybciak, Mówiona autobiografia Mieczysława Tomaszewskiego
    Eugeniusz Knapik, O książce Mieczysława Tomaszewskiego „12 Spojrzeń na muzykę polską wieku apokalipsy i nadziei. Studia, szkice, interpretacje”

    Autorzy o swoich pracach
    Kinga Kiwała, Symfonie Lutosławskiego, Pendereckiego i Góreckiego w świetle polskich koncepcji fenomenologicznych
    Andrzej Mądro, O muzyce Tadeusza Wieleckiego
    Ilona Iwańska, Pieśni Charlesa Ivesa inspirowane poezją anglojęzyczną

    Kronika
    Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Marcin Strzelecki)

    Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce
    Bydgoszcz (Anna Nowak)
    Gdańsk (Renata Skupin)
    Katowice (Marcin Trzęsiok)
    Łódź (Marta Szoka)
    Poznań (Janina Tatarska)
    Warszawa (Jagna Dankowska)
    Wrocław (Anna Granat-Janki)