Artykuły do pobrania
Artykuły do pobrania stanowią tylko część zawartości papierowej wersji „Teorii Muzyki”, która pozostaje wydaniem pierwotnym. Udostępniane są na licencji Creative Commons 4.0 – Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych.
Teoria Muzyki, nr 1/2012
- Robert S. Hatten, Analiza i abdukcja, Teoria Muzyki 1/2012
- Krzysztof Szwajgier, Sonoryzm wobec współczesności, Teoria Muzyki 1/2012
- Mieczysław Tomaszewski, Odczytywanie dzieła muzycznego. Od kategorii elementarnych do fundamentalnych i transcendentnych, Teoria Muzyki 1/2012
- Leszek Polony, O Wandern, Wandern, meine Lust. Symbole wędrówki w późnych sonatach fortepianowych Schuberta, Teoria Muzyki 1/2012
Teoria Muzyki, nr 2/2013
- Constantin Floros, Refleksje nad wymiarem głębi w muzyce, Teoria Muzyki 2/2013
- Rūta Stanevičiūtė, Muzyka wojenna Vytautasa Bacevičiusa: Sinfonia de la Guerra (1940), Teoria Muzyki 2/2013
- Marta Szoka, Stulecie Święta wiosny Igora Strawińskiego – w perspektywie recepcji dzieła, Teoria Muzyki 2/2013
Teoria Muzyki, nr 3/2013
- Leszek Polony, „Pokolenie 33” na przełomie tysiącleci. Między sonoryzmem, nowym romantyzmem i postmodernizmem, Teoria Muzyki 3/2013
- Anna Zawadzka-Gołosz, O komponowaniu percepcji. Casus Witolda Lutosławskiego, Teoria Muzyki 3/2013
- Mieczysław Tomaszewski, W zadziwieniu i zadumie nad „pokoleniem 33”, Teoria Muzyki 3/2013
Teoria Muzyki, nr 4/2014
- Ewa Wójtowicz, Kwartet na… Wokół inspiracji i znaczeń programowych w kwartetach smyczkowych Zbigniewa Bujarskiego, Teoria Muzyki 4/2014
- Eero Tarast, Reprezentacja w semiotyce, Teoria Muzyki 4/2014
- Teresa Malecka, Kwartety smyczkowe Henryka Mikołaja Góreckiego wobec tradycji gatunku, Teoria Muzyki 4/2014
- Magdalena Długosz, Moja droga do Gemisatos, Teoria Muzyki 4/2014
- Regina Chłopicka, Krzysztofa Pendereckiego „Powiało na mnie morze snów…” Pieśni zadumy i nostalgii. W kręgu fascynacji poezją polską, Teoria Muzyki 4/2014
Teoria Muzyki, nr 5/2014
- Mieczysław Tomaszewski, Droga ku pełni. Dzieje muzyki wobec prawa tetraktysu. Rekonesans, Teoria Muzyki 5/2014
- Krzysztof Szwajgier, Ile trwa 4’33” Johna Cage’a? , Teoria Muzyki 5/2014
- Marcin Strzelecki, Relacje harmoniczno-brzmieniowe w muzyce Witolda Lutosławskiego i utworach sonorystycznych, Teoria Muzyki 5/2014
- Małgorzata Pawłowska, Oblicza sonoryzmu we wczesnej twórczości Zbigniewa Bujarskiego, Teoria Muzyki 5/2014
- Siglind Bruhn, Oliviera Messiaena recepcja i adaptacja teologii i estetyki Tomasza z Akwinu, Teoria Muzyki 5/2014
- Małgorzata Janicka-Słysz, Pokolenie ’33 wobec Karola Szymanowskiego, Teoria Muzyki 5/2014
Teoria Muzyki, nr 6/2015
- Constantin Floros, Przesłania muzyki upublicznione i prywatne, Teoria Muzyki 6/2015
- Levon Akopian, Droga do Pleromy: język harmoniczny późnego Skriabina, Teoria Muzyki 6/2015
- Miłosz Bazelak, X Symfonia Gustava Mahlera w rekonstrukcji Yoela Gamzou, Teoria Muzyki 6/2015
- Andrzej Mądro, To jeszcze muzyka? O sztuce nowych mediów i twórczości elektroakustycznej, Teoria Muzyki 6/2015
Teoria Muzyki, nr 7/2015
- Levon Akopian, Koncepcje teoretyczno-muzyczne jako czynnik przeszkadzający w rozumieniu muzyki, Teoria Muzyki 7/2015
- Krzysztof Cyran, „Kanon i postmodernizm” w twórczości religijnej kompozytorów polskich przełomu XX i XXI wieku, Teoria Muzyki 7/2015
- Ann K. Gebuhr, Robert S. Hatten, „Powiało na mnie morze snów…” Pieśni zadumy i nostalgii, Teoria Muzyki 7/2015
Teoria Muzyki, nr 8-9/2016
Treść całego numeru dostępna jest TUTAJ.
- Mieczysław Tomaszewski, Utwór muzyczny jako refleks, odblask, relikt i echo rzeczywistości poza-dziełowej. Rekonesans, Teoria Muzyki 8-9/2016
- Mieczysław Tomaszewski, The Work of Music as an Impression, Reflection, Relic and Echo of its External Reality. A Reconnaissance, Teoria Muzyki 8-9/2016
- Mieczysław Tomaszewski, Beauty and Truth, Imagination and Expression, Teoria Muzyki 8-9/2016
Teoria Muzyki, nr 10/2017
- Mieczysław Tomaszewski, Ślady i echa idiomu kresowego w muzyce polskiej „wieku uniesień”, Teoria Muzyki 10/2017
- Leszek Polony, Nowe spojrzenia na muzykę Karłowicza, Teoria Muzyki 10/2017
- Magdalena Skrejko, Sztuka fotografii Mieczysława Karłowicza, Teoria Muzyki 10/2017
- Wojciech Stępień, Grieg a Karłowicz, Teoria Muzyki 10/2017
- Rafał Delekta, Marek Pluta, Od syntezatora dźwięku do symulatora wykonawcy i słuchacza robota, Teoria Muzyki 10/2017
Teoria Muzyki, nr 11/2017
- Levon Akopian (Hakobian), Eufonia i parafonia jako kategorie teoretyczno-muzyczne, Teoria Muzyki 11/2017
- Rūta Stanevičiūtė, Twórczość Juliusa Juzeliūnasa z perspektywy teorii postkolonialnej, Teoria Muzyki 11/2017
- Bartłomiej Barwinek, Emblemat jako środek nowej retoryki muzycznej w oratorium Das Unaufhörliche (1931) Paula Hindemitha, Teoria Muzyki 11/2017
- Krzysztof Wyglądacz, Komponowanie ciszy. Funkcje pauzy w muzyce baroku i klasycyzmu, Teoria Muzyki 11/2017
- Krzysztof Cyran, Moc zasugerowanej nadziei. Paweł Mykietyn o Pasji wg św. Marka w rozmowie z Krzysztofem Cyranem, Teoria Muzyki 11/2017
Teoria Muzyki, nr 12/2018
- Alicja Jarzębska, Wokół pojęcia tonalności w dziejach myśli o muzyce, Teoria Muzyki 12/2018
- Marcin Strzelecki, Tonalność a wartość muzyki w kontekście idei autonomii sztuki i modernizmu, Teoria Muzyki 12/2018.
- Ilona Iwańska, Jasność i ciemność, czyli tonacje krzyżykowe i bemolowe, Teoria Muzyki 12/2018
- Piotr Podlipniak, Psychiczne i ewolucyjne podstawy tonalności muzycznej, Teoria Muzyki 12/2018
- Wojciech Ziemowit Zych, Koło czy spirala? Uwagi do dyskusji o relacji teorii muzyki i praktyki kompozytorskiej wobec dawnego i aktualnego stanu języka muzyki w zakresie organizacji wysokości dźwięków, Teoria Muzyki 12/2018
- Bettina Skrzypczak, „Dynamiczne systemy” i dążenie do „stanu stabilności”. W kręgu kompozytorskich myśli, Teoria Muzyki 12/2018
Teoria Muzyki, nr 13/2018
- Robert S. Hatten, Troping of Meaning in Penderecki’s Credo, Teoria Muzyki 13/2018
- Siglind Bruhn, Sorrow and Serenity in Visions of Impermanence: Penderecki’s Eighth Symphony, Teoria Muzyki 13/2018
- Anna Nowak, Duety fortepianowe Romana Maciejewskiego. Konteksty – gatunki – znaczenia, Teoria Muzyki 13/2018
- Marcin Trzęsiok, Glossa do Z księgi nocy I (1990) Marka Stachowskiego, Teoria Muzyki 13/2018
- Natalia Szwab, Granice artystycznej wolności. Pawła Szymańskiego powroty do tradycji, Teoria Muzyki 13/2018
Teoria Muzyki, nr 14/2019
- Mieczysław Tomaszewski, Ekspresja utworu muzycznego jako przedmiot badań. Rekonesans w sferę twórczości lirycznej „Wieku Uniesień” / Expression of a Work of Music as Object of Scholarship. A reconnaissance into the sphere of lyrical writing of the “Age of Raptures”, Teoria Muzyki 14/2019
- Eero Tarasti, Mieczysław Tomaszewski – a European and a Pole, Teoria Muzyki 14/2019
- Rūta Stanevičiūtė, Hommage à Mieczysław Tomaszewski: Some Remarks on his Lithuanian Reception, Teoria Muzyki 14/2019
- Helmut Loos, Strauß – Korngold – Tutein. Drei Fassungen der Operette
„Cagliostro in Wien“, Teoria Muzyki 14/2019 - Leszek Polony, O monologu i dialogu w duecie fortepianowym, Teoria Muzyki 14/2019
- Krzysztof Cyran, Wielka synteza – od dogmatu do dramatu. O Credo Krzysztofa Pendereckiego, Teoria Muzyki 14/2019
Teoria Muzyki, nr 15/2019
- Mieczysław Tomaszewski, About the Artistic Path, Its Thresholds and Stages, Transformations and Fixations – Once Again, Teoria Muzyki 15/2019
- Levon Akopian, Remplissage jako problem teoretyczno-muzyczny, Teoria Muzyki 15/2019
- Takemi Sosa, The Musical Narrativity in Contemporary Music as an Analytical Strategy, Teoria Muzyki 15/2019
- Agnieszka Draus, „W reakcji na obraz…”. Wokół muzyki filmowej Józefa Rychlika, Teoria Muzyki 15/2019
- Krzysztof Bilica, In questa tomba oscura, Teoria Muzyki 15/2019
- Karolina Dąbek, Aktualność analizy. Theory and Analysis Graduate Students’ Conference, 13-14 kwietnia 2019, Edynburg (Szkocja), Teoria Muzyki 15/2019 – sprawozdanie
- Dominika Micał, Interdyscyplinarne poszukiwania znaczeń. The 11th Conference of the Nordic Association for Semiotic Studies „Anticipation and Change”, 13-15 czerwca 2019, Uniwersytet w Stavanger (Norwegia), Teoria Muzyki 15/2019 – sprawozdanie
Teoria Muzyki, nr 16/2020
- Mieczysław Tomaszewski, Listening to Penderecki, Teoria Muzyki 16/2020
- Siglind Bruhn, Penderecki’s Sixth Symphony, “Chinesische Lieder”: Heir to Lied von der Erde and Lieder der Vergänglichkeit, Teoria Muzyki 16/2020
- Helmut Loos, The Tonal Language of Sacred Music by Krzysztof Penderecki, Teoria Muzyki 16/2020
- Ann K. Gebuhr, Robert S. Hatten, The Inspiration of Krzysztof Penderecki: A Personal Retrospective from the United States, Teoria Muzyki 16/2020
- Muzyka jako mowa, która znaczy… Rozmowa Natalii Podolskiej z Krzysztofem Pendereckim / Music as speech with meaning… Natalia Podolska in Conversation with Krzysztof Penderecki, Teoria Muzyki 16/2020
- Być bliżej muzyki. Z Krzysztofem Pendereckim rozmawiają Małgorzata Gugała, Łukasz Laxy i Ilona Solnica / Being closer to music. Małgorzata Gugała, Łukasz Laxy and Ilona Solnica Talk to Krzysztof Penderecki, Teoria Muzyki 16/2020
Teoria Muzyki, nr 17/2020
- Mieczysław Tomaszewski, Sonorist Expressiveness and Allegorical Symbolism: Polish Symphony 1944-1994, Teoria Muzyki 17/2020
- Constantin Floros, Humane Music and semantic analysis, Teoria Muzyki 17/2020
- Sławomira Żerańska-Kominek, „Muzyka” ptaków w muzyce. Imitacje, stylizacje, transpozycje, Teoria Muzyki 17/2020
- Małgorzata Grajter, From Authenticity to Stylization: Processing Modality in the Late Works of Ludwig van Beethoven, Teoria Muzyki 17/2020
- Edward Boniecki, Na czym stoi Adam Mickiewicz na Rynku Głównym w Krakowie. Listy Tadeusza Stryjeńskiego do Władysława Ekielskiego, Teoria Muzyki 17/2020
Teoria Muzyki, nr 18-19/2022
- Małgorzata Janicka-Słysz, Structure and Expression. Logos and Ethos. On Polish and Lithuanian Music Before and After 1989. A Few Reflections
- Iwona Sowińska-Fruhtrunk, Can Music Become Traumatized? Polish-Lithuanian Oppositional Networking and Search for Freedom During the Political Transformations of the 1980s
- Teresa Malecka, The Phenomenon of Sacrum in Polish Music During the Cold War Era as a Means of Expressing the Aspiration for Independence. The Inspiration of John Paul II
- Paulina Nalivaikaitė, Popular Music in Lithuania in the 1990s: a Reflection of Wider Problems and Systemic Schifts
- Vita Gruodytė,The 1990s and Fluxus in Lithuania
- Andrzej Mądro, „Liquid Modernity” in Riverside’s Anno Domini High Definition
- Jūratė Katinaitė, Peculiarities and Limitations of Opera Criticism During the Soviet Era: the Story of One Review and the Outpouring of Responses it Provoked in 1978
Teoria Muzyki, nr 20/2023
- Mieczysław Tomaszewski, „Tylko błądzenie…” Pendereckiego droga twórcza
- Mieczysław Tomaszewski, „No Way Except by Struggling Down…” Penderecki’s Creative Path
- Michał S. Sołtysik, Topika apokaliptyczna w twórczości Krzysztofa Pendereckiego
- Dominika Micał, Podwójne słuchanie madrygału. Igora Strawińskiego i Salvatore Sciarrina aranżacje utworów Gesualda